DIZOLVARE VOLUNTARA

Ce înseamnă procedura de lichidare/dizolvare voluntară şi ce implicaţii sunt?

Lichidarea/dizolvarea voluntară a unei companii este o procedură care se desfăşoară în fata Oficiului Registrului Comerţului în baza Legii nr. 31/1990 – legea societăţilor comerciale. Lichidarea/dizolvarea voluntară a unei companii permite închiderea unei firme fără datorii/solvabile într-o manieră care implică costuri reduse.

Această procedură este des folosită în practică mai ales atunci când o firmă profitabilă a ajuns la sfârşitul activităţii sale, din motive precum: asociaţii intenţionează să extragă profitul investiţional, asociaţii doresc să se retragă din firmă, ori când se intenţionează închiderea efectivă a firmei din cauze multiple.

Nu toate companiile se pot califica pentru închiderea afacerii prin intermediul procedurii de lichidare/dizolvare voluntară. Condiţia esenţială pentru a demara o asemenea procedura legală este solvabilitatea firmei care se dizolvă.

Care sunt etapele procedurii de dizolvare voluntară?

Hotărârea asociaţilor privind dizolvarea voluntară se depune la Oficiul Registrului Comerţului spre a fi publicată în Monitorul Oficial al României. Apoi se aşteaptă 30 zile spre a se exercita dreptul de contestaţie de orice persoană interesată (creditori sau orice altă persoană eventual vătămată).

În cazul în care vor fi formulate contestaţii la hotărârea de dizolvare voluntară, atunci procedura se suspendă până la soluţionarea definitivă a acestora de către tribunalul specializat.

Dacă nu sunt înregistrate contestaţii se trece la etapa a doua, respectiv radierea/închiderea efectivă a firmei, procedura derulată, de asemenea, în faţa Oficiului Registrului Comerţului. 

Cu această ocazie vor fi depuse la dosarul de radiere atât situaţiile financiare finale (bilanţ contabil de lichidare), cât şi o hotărâre a asociaţilor sau o decizie a asociatului unic privind modalitatea efectivă de lichidare a activului şi/sau pasivului (în cazul în care acesta există).

La sfârşitul procedurii, Oficiul Registrului Comerţului va emite o rezoluţie privind radierea firmei din evidenţa sa, care urmează să fie notificată şi autorităţilor fiscale competente. 

Procedura de dizolvare voluntară se poate efectua fără participarea unui practician în insolventa/lichidator numit de asociaţii firmei.

De ce este important să beneficiaţi de consilierea unui specialist în domeniul lichidării/închiderii firmelor?

Închiderea firmei prin intermediul dizolvării voluntare are implicaţii complexe juridice, contabile şi fiscale. 

Vă recomandăm să apelaţi la serviciile calificate ale unui specialist pentru a putea evalua mai bine riscurile derivate din închiderea afacerii, astfel încât să evitaţi orice probleme ulterioare radierii firmei. Aceasta cu atât mai mult cu cât autorităţile publice (în special Direcţia Finanţelor Publice, dar şi organele de cercetare penală) au dreptul de a investiga tranzacţiile/operaţiunile unei firme chiar şi după ce aceasta a fost radiată/închisă de la Oficiul Registrului Comerţului.

Aşadar, dacă luaţi în considerare să închideţi firma dvs. solvabilă prin intermediul procedurii de dizolvare voluntară, ar trebui să fiţi consiliaţi de experţi în acest domeniu. Cu o practică de mai mult de 17 ani în domeniul dreptului afacerilor, firma noastră are experienţa şi pregătirea pentru a vă oferi soluţiile legale necesare pentru închiderea companiei dvs., fără riscuri şi într-un timp cât mai scurt, oriunde s-ar afla aceasta înregistrată pe teritoriul României.

dizolvare voluntara procedura